måndag 7 november 2016

“You can choose your friends, but not your neighbours”

Under min andra dag i Nakuro bar det iväg till byn Banita ungefär en och en halvtimmas skumpig bilfärd från Nakuro. Det var två NGO-arbetare, tillika mina tolkar, som tog mig till byn som under de senaste åren har varit mycket hårt drabbad av våldsamma etniska motsättningar vilka har underblåsts av politiska beslut.

I Banita möttes jag fem byäldstar från de olika etniska grupperna som alla varit del av en den rättspraktik, reparativ rättvisa, jag studerar. Det blev ett långt och intensivt samtal om vilka områden där rättspraktiken fungerar och varför men också vilka begränsningar som finns. Jag  fick också möjlighet att enskilt prata med de tre kvinnliga byäldstar. Under intervjun återkom ett talesätt nästan alla mina intervjupersoner har tagit upp "You can choose your friends, but not your neighbours”.

Det kenyanska samhället är mycket mindre individualistisk och mer kollektivfokuserat än vårt svenska samhälle och vikten av att kunna förlita sig på sina grannar och sitt community är stor,  speciellt i byar med begränsade ekonomiska tillgångar. Under min intervju berättade en av byäldstarna Gladys hur fejden med en av de andra grupperna hade gjort att hon inte fått tillgång till marknaden vilket betydde att det hade varit svårt för henne att försörja sin familj. Återigen poängterades vikten av samarbeta mellan olika etniska grupper trots de historiska orättvisorna och svårigheterna att överkomma den enorma korruption som genomsyrar stora delar av det kenyanska (rätts)samhället.

Byäldstarna Cecilia och Gladys under vår enskilda intervju. 


Byäldsten John visar en pilbåge som beslagtogs under våldsamheterna under 2007/2008 för någon vecka sedan. Pilarna används för att skjuta på andra etniska grupper och innehåller gift. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar